Ej anpassat för funktionshindrade eller korta alls



Igår när jag var på Birsta slog tanken mig ännu en gång
hur idiotiskt samhället är uppbyggt. Titta själv hur högt upp brevlådan är placerad.
Tydligen ska man vara utav "normal längd" och med full rörlighet för att
kunna ta sig fram i butiker och nyttja samhällsfunktioner.

När jag låg på sjukhuset fick jag som bekant sitta i rullstol under en period
och det är verkligen inte lätt att shoppa eller på andra vis vistas i samhället, när man ej kan använda sin kropp fullt ut.
Bara sånna småsaker som att ta ut pengar (automaterna sitter ibland högt upp) eller betala med kort är jättesvårt. Jag förstår inte varför butikerna ej har någon form utav mekanism som gör att de kan flytta
apparaten där man drar kortet? Sen ligger ibland varorna riktigt dumt till, antingen långt in eller alldeles för högt upp. Varför ordnar man inte så att alla har samma möjlighet till att handla?

Ett förslag vore att göra saker och ting mer tillgängligt för var kund, placera det lägre ner och på bättre sätt. 
Eller så skulle man kunna införa någon form utav "personal - shopper" på större varuhus eller butiker?
Dessa skulle ju kunna hjälpa exempelvis pensionärer eller andra, som behöver hjälp med att handla i
såväl matbutiker som på andra ställen där saker ligger malplacerat.

Har ni några tips?

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha, får gå all in med partysminkning och ligga och blinka åt honom ;) Fast då kanske han blir distraherad och borrar i typ... tandköttet :O ... istället.



Praliner låter lyx, jag ska kika när jag handlar nästa gång. Och du, det är lugnt, jag tycker egentligen också Ica är bättre. Fast gillar inte lösgodiset så mycket där, det är bättre på Coop ;) Fast å andra sidan brukar jag köpa lösgodis på ett annat ställe här i stan, så det spelar egentligen inte så stor roll. Men Ica har massa bra grejer som inte finns på Coop. Förr var ju faktiskt Coop billigare, men det har visst ändrats -.-

2009-10-16 @ 16:16:04
URL: http://getiton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0