Cocaine – The Legal Alternative?

DN:s hemsida läste jag att den Amerikanska energidrycken Cocaine skall
lanseras i Sverige. Den innehåller 1120 milligram koffein per liter, vilket blir 280 mg per burk.
Detta är upp emot tre till fyra gånger mer än vad som finns i energidrycker idag.
Och som man kan läsa på DN:s hemsida
så enligt EU:s direktiv måste drycker med en
koffeinhalt högre än 150 milligram per liter märkas med "Hög koffeinhalt".

Expressen skriver också att
"Överkonsumtion av koffein kan ge olika symptom
som hjärtklappning, yrsel, sömnbesvär och illamående.
Även dödsfall har konstaterats. Då har det handlat om energidryck konsumerad ihop med alkohol".

Själv har jag aldrig testat vare sig Red bull eller någon annan form utav energidryck.
Dock dricker jag en hel del kaffe men har aldrig upplevt några symptom till "koffeinförgiftning".
Själva namnet på denna dryck "Cocaine" finner jag oerhört provocerande och det faktum att
det säljs i butik är helt fel. Det är att "romantisera" droganvändandet.
Tur att ej ungdomar under 15 år kan köpa dessa eftersom vad jag förstått det, så har de flesta butiker infört en åldersgräns? Vad tycker ni om dessa typer utav energidrycker, känner ni någon som "missbrukat" användadet utav sånna ?

Kommentarer
Postat av: Molly

Hej carro!

hihi, ja, långfil är lite egendomligt men om man vispar den går det bra, det gjorde jag inte när jag var liten och då gick det inte så bra att få i sig den :p



ang. brödet. det är torrt, men jag vet inte om det beror på att de skickade det från bageriet i onsdags och det kom till mig i mååndags... det är nog bättre om man köper det i affären direkt när det kommer in. annars går det ju bra att rosta :)



hoppas att du får en bra dag! kramkram

2009-11-25 @ 09:47:12
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: carolina

jag har däremot ypplevt koffeinförgiftning av vanligt kaffe, det var så hemskt! satt på en buss och hjärtat slog så jsuukt snabbt, och man likso mbara flämtade, uh! läste om det där i tidningen ,verkar som en helskum dryck! ricker inga energidrycker alls jag heller...

2009-11-25 @ 10:49:27
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: bea

oj, ja tycker det känns skitonödigt att den kommer hit, för mkt koffein

2009-11-25 @ 10:54:28
URL: http://beatasbilder.blogg.se/
Postat av: Karin

eller hur, tyckte också det:)

detsamma!!

2009-11-25 @ 11:05:10
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: sanna

Jadu, jag har inget pris på dom än, men förrförra året när jag var och såg dom kostade biljetterna 550;- men de va ju liksom en comeback, jag tror faktiskt int dom kommer va lika dyra den här gången, men ja vet inte. Jag beställde biljetter på ticnet.se då i alla fall, så där lär de väl släppas skulle ja tro! :) sugen att gå eller? ;)

2009-11-25 @ 13:51:26
URL: http://sannabacklund.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag brukar dricka Red Bull eller liknande ibland, mest när jag "festar" eftersom jag inte dricker alkohol. Då tar jag en Red Bull istället och orkar dansa lite mycket som mina kompisar. Jag känner en kille som dricker minst två om dagen, han dricker iofs inte kaffe, men ändå. Grejen med energidrycker är också taurinet, som det inte forskats om så mycket och som tros sänka blodsockernivån och som kan vara farligt tillsammans med alkohol. Jag är helt för 15årsgränsen. Barn ska inte dricka ämnen som kan vara farliga även för vuxna. Ha det fint! Kram

2009-11-25 @ 14:39:15
URL: http://ksliv.blogg.se/
Postat av: Amandah

Tandläkarbesöker gill faktiskt bra, inga hål:D Har aldrig haft några jag heller, det är jag glad för:D



Angående energidrycken, känns det jättekorkat, då det ju tyvärr är just de människorna som inte kan hantera dem som dricker:/ Finns ju faktiskt ingen anledning!



Hoppas att du mår kalas idag:D Puss

2009-11-25 @ 15:01:58
URL: http://trekopparchoklad.blogg.se/
Postat av: Carro.

okej, aha, men då är det ju en sån julgran som vi satt upp ute nu också då :P Vi har riktig julgran inne ibland, men inte alltid, mamma är lite allergisk så det är vad hon vill och orkar med! men det finns nån spray som man kan spraya på granen som luktar gran också! Fast äkta är ju alltid bäst ändå! =) förutom barren som du säger.. haha.

2009-11-25 @ 19:13:47
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Pernilla

jag hörde om den där på radion, förstår inte alls varför de ens uppfinner en sån där energidryck från början? och att den får heta cocaine är egentligen också rätt konstigt.



själv dricker jag varken kaffe eller energidryck, däremot är jag ju både te och cola-beroende så jag får väl i mig mitt koffein ändå ;)



jo, men jag tycker visst om mörkt bröd. det var bara degen till det där brödet som såg så himla äcklig ut, alldeles gråsörjig var den och luktade inte gott heller så jag trodde brödet skulle bli äckligt men det blev riktigt gott när det väl var klart!



ha en fin onsdagkväll :)

2009-11-25 @ 19:16:32
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Malin

Energidrycker borde inte vara tillåtet överhuvudtaget. Människan är bra dum som skapar sådant som enbart är dåligt för oss, och som ändå blir "förbjudet" sen; puckon (haha, nu känner jag verkligen att jag har en gigantisk tro på mänskligheten)



Svar; Då är vi två som tycker det då. Helen Sjöholm ÄR utan tvekan Sveriges bästa sångerska.



Hörru, hur är det med dig nu för tiden egentligen? :* Du verkar leva, på riktigt, och det gör mig alldeles glad. Du är så stark <3

2009-11-25 @ 20:38:44
URL: http://hallonte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0