Mina thékakor

Vart suveränt goda !
Sådär kompakta som jag vill ha dem ;)
Tack Jessica en än gång för ett bra recept

Du behöver :


50 g margarin eller ½ dl flytande
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl eller vetemjöl special

Smält det fasta margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°C (fingervarmt).
Används flytande margarin, värm enbart mjölken.
Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av degspadet.
 Tillsätt resten av degspadet, ev flytande margarin, salt, socker och det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen.
Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg.



Jäs degen övertäckt ca 30 min.

Dela degen och forma 2 längder.
Dela varje längd i 6 bitar och forma runda bullar.
Kavla eller platta med handen ut dem till tunna runda kakor.
Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Nagga kakorna med gaffel eller brödnagg.



Jäs under bakduk ca 30 min.
Värm ugnen till 225°C. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min.



And voilá ! There you go .. Smarriga thékakor



I mitt fall serverade med Smör , Renkött & en med Apelsinmarmelad.
Me love Marmelad ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0