Varför finns mobbing?



Det gör ont inombords när jag ser den här reklamen.
För jag vet hur mycket det kan förstöra.
Min lillebror spenderade sitt första med ett ständigt klagande om magvärk, nätter fulla av tårar och prat i sömnen.
Han halkade mer och mer efter i skolan. Och det första skolåret som ska vara spännande och lärorikt var mer en plågoperiod för min lillebror.

Mina föräldrar försökte få honom att berätta vad det berodde på men han sa att det inte var någonting fel.
Mamma försökte få läraren att uppmärksamma om något var fel. Men hon ignorerade allt totalt och sa att inget konstigt föregick i deras klass.

Tills en dag det brast  för Fredrik och det framgick att han blev mobbad av en klasskompis.
Psykisk mobbing med glåpord som "Tjockis" och andra otrevligheter hade han fått utstå.
Min lillebror hade under hela den tiden tigit om vad som egentligen pågick efter diverse hot ifrån grabben som mobbade honom. Detta ifrån en sjuåring ! Det hela slutade med att MIN LILLEBROR fick gå om en klass. För att slippa killen och ta igen det han missat.
Och oftast är det den mobbade som redan mår kasst, som får fly, lämna skolan, byta arbetsplats ..
Det är så jävla orättvist så jag vet inte vars jag ska ta vägen.

Jag kan inte för mitt liv förstå HUR man kan utsätta en annan människa för mobbing, såväl när det kommer till psykisk eller fysisk.
Vart någonstans gick det så snett att man måste trycka ner andra för att må bättre själv?

Det värsta är att det inte bara är barn som gör så mot varandra. Mobbing är något som pågår ständigt i vuxenvärlden också, inom t.ex arbetsplatser, men då utgör största delen psykisk mobbing genom utfrysning och skitsnack.
Jag vägrar tiga när jag ser något som är fel. Jag är en sådan som säger till när jag ser något som i mina ögon inte stämmer eller när mina öron hör något galet.
Spelar ingen roll om jag passerar en skolgård där barn är elaka mot varandra eller om vuxna trycker ner varandra.

Vågar man eller kan ej stå upp för sig själv så måste vi i omgivningen säga ifrån !
Vi kan inte stå och se på när andra blir nedtryckta ! Vi måste hjälpas åt för att stoppa mobbingen.

Kommentarer
Postat av: Leila bakar...

mobbing är så fruktansvärt, det gör mig så arg att skolorna inte gör mer för att uppmärksamma det. Att lärare inte kan se vad som pågår är för mig helt ofattbart, hur kan man inte se???!

2009-04-06 @ 09:10:58
URL: http://leilabakar.blogg.se/
Postat av: ```T´´´

fin header!;D

2009-04-06 @ 10:08:26
URL: http://tajjz.blogg.se/
Postat av: Christine

Usch ja, jag var själv med om mobbing under grundskolan, tog mig flera år efter gymnasiet innan jag kunde prata om det. Man skäms ju, trots att man inte gjort något fel. :-/

Tyvärr kommer mobbing nog alltid finnas. Inte bara i skolor, utan även på arbetsplatser och liknande. Det viktigaste är nog att lära sina barn dels om värderingar och hur man beter sig mot andra(alltså inte vara fördömande själv och tala illa om andra inför sina barn, de gör ju som föräldrarna gör) och dels berätta för dem att man duger precis som man är ocvh att man ska våga stå upp för sig själv. Har man bra självkänsla så vågar man säga emot och skaka av sig elaka ord, och behöver inte trycka ner andra för att stärka sig själv.

Det tror jag på iafl och ska göra allt för att mina barn ska bli starka individer. Tro på sig själva och inte bry sig om vad andra tycker om dem. :-)



Jag trodde brödet var från schulsta, men det heter tydligen "det goda". Kanske bytt namn...? En blå logo. Jakten på det perfekta brödet slutar aldrig, haha! ;-)



2009-04-06 @ 10:30:29
URL: http://chrisse.blogg.se/
Postat av: SOMMAR (SKIT) UNGARNA!

Håller verkligen med dig!! Varför bör den som blir mobbad lämna? Det är väl ändå mobbaren som bör få byta/gå om eller så, verkligen dåligt! Och dåligt av den fega läraren soom inte sa något!! KRAMAR P DIG

2009-04-06 @ 11:38:03
URL: http://sommarungarna.blogg.se/
Postat av: Lady Gagas fanblogg

mobbing är hemskt...tycker verkligen synd om de som blir mobbade.skolorna borde göra mer än vad de gör.

2009-04-06 @ 15:22:38
URL: http://pokerfacegaga.blogg.se/
Postat av: malin

Jag håller verkligen med dig!

Det är fruktansvärt.



Förövrigt älskar jag att Kent bidragit med musiken till videon. Klockrent.

2009-04-07 @ 00:08:08
URL: http://justlikeviolence.blogspot.com
Postat av: Fani

haha naaw, vad söt du är, glad jag blir! :) men det är ju jättebra att du vet om ditt problem & försöker förbättra din situation och bli frisk, det är ju liksom första steget i själva tillfrisknaden eller vad man ska säga, so u go girl :D ja, smarrig mat är livet alltså ;) ush, den där reklamen är så sorglig. fast jag gillar den andra bättre, med den lilla pojken och alla orden du vet? så jävla fel och orättvist att det var DIN lillebror som fick gå om en klass :s helt sjukt ju! fan vad arg man blir alltså, jävla idioter. puss & kram

2009-04-07 @ 18:00:49
URL: http://glikia.blogg.se/
Postat av: Kent

http://www.dinabarn.se/artikel-john-hron-varfor-glommer-vi

Detta är vad mobbin kan leda ill. Var hörsamma

2009-04-15 @ 17:24:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0